Grafikai tervezés

Grafikai tervezés

Grafikai tervezés – mire jó ez egy vállalkozás számára, milyen lehetőségeket rejt az ügyfélszerzésben, márkaépítésben egy jó design? Az alábbiakban néhány lehetőséget szeretnék bemutatni, melyeknek segítségével cége, vállalkozása vizuális lehetőségek használatával kerülhet konkurenciája elé és egyben ügyfelei figyelmébe.

Grafikai tervezés: arculat

Egy cég arculata grafikai identitásának alapja – a legelső vizuális elem, mellyel minden ügyfelük találkozik és mely alapján első benyomásukat alkotják. Ideális esetben meghatározza a cég online megjelenését; nem csupán honlapját, de Facebook oldalán, online hirdetésein keresztül mindent, egészen hírlevelének sablonjával bezárva a sort. Az offline marketing és kommunikáció alapelemeit szintén meghatározza, hiszen a névjegykártyától a bélyegzőn keresztül a legegyszerűbb szórólapokig és ajándéktárgyakig terjedően kifejthető.

Arculattervezés esetén alapjában véve két típusról beszélhetünk az ezekben foglalt elemek száma alapján. Elkészíttetés előtt először azt kell kigondolnunk, hogy milyen felületeken és mire szeretnénk használni cégünk arculatát. Kisarculat és nagyarculat között a különbség az, hogy az előbbi vizuális elemeit (logó, névjegykártya, levélpapír és boríték, Word sablon) az utóbbi teljes egészében tartalmazza, kiegészítve a cégnek szükséges egyéb elemekkel (ajándéktárgyak, bélyegző, honlap megjelenése, matrica, dosszié, e-mail fejléc, plakát, hirdetés, szórólap, banner… stb.).

Ezeket rendszerbe foglalja és szabályozza az arculati kézikönyv, melyben ezeket az elemeket leírjuk; méretarányaik, elrendezési arányaik,a felhasznált betűtípusok és színek definiálásra kerülnek. Mindez a későbbi felhasználhatóságot segíti és szükséges a következetességhez.

Az egyes elemekről érdemes külön-külön is néhány sorban megemlékezni, hiszen önállóan is meg kell állniuk helyüket.

Az arculat alapja a logó, ami minden erre épülő elemet alapjaiban befolyásol. Megalkotása az aktuális rendek és a mindenkor aktuális vizuális szabályok ismeretében történik. Nem elég azonban ezeket felhasználni; az adott cég igen pontos ismerete szükséges a legjobb alkotás kivitelezésekor. Éppen ezért érdemes logó rendelése előtt elgondolkodni; mit képvisel cégünk a piacon, mit szeretnénk közvetíteni magunkról és mi az, amit mindenképpen elkerülnénk? Csupán ezen alapvető kérdések tisztázása után ajánlott grafikushoz fordulni és egyeztetni az elképzeléseket. Természetesen ezen a ponton grafikusaink már ügyfeleink rendelkezésére állnak szaktudásukkal.

Logó

Olyan egyedi grafikai jel, mely egy adott cég, szervezet egyértelmű azonosítására, megkülönböztetésére alkalmas. Kinézete átalakulhat az évek folyamán az aktuális grafikai trendek mentén (gondoljunk például a Coca Cola vagy a McDonald’s logókra, melyek az évek során több átalakításon is átestek) és időnként kifejezetten ajánlott is haladni a korral.

Egy aktualizált logó professzionalitást, modern szemléletet és vevőközpontúságot sugall, míg ellenkezője nemtörődömséget, elavult elveket, nehézkességet.

Milyen legyen egy jó logó?

Mindenek előtt érdemes tudni, hogy a logó alapvető, legrégebbi megjelenési formái az emblémák és ikonok voltak. Ezek figurális ábrázolással létrehozott képek. Kidolgozottságuk aprólékosabb, kevésbé stilizált. Azért fontos ezt megjegyezni, mert az embléma nem egyenlő a logóval; egy kedves kabala figura vagy szépen cirádázott címeres embléma nagyon kellemes megjelenést adhat bárminek, ha jó helyen használjuk, de nem szabad, hogy a logót helyettesítse.

Ennek oka az, hogy a modern logó törekvés az egyszerű, tömör megjelenésre, melyet változatos felülteteken, pl. honlapunkon, borítékon, bélyegzőn és plakáton egyaránt megjeleníthetünk úgy, hogy könnyen felismerhető, azonosítható és emlékezetes legyen.

Ezt a fajta megjelenést több módon is elérhetjük

Logók típusai

Alapjában véve három nagy típust különböztetünk meg logók esetén a felhasznált grafikai elemek szerint.

Szöveges logóról beszélünk, ha a logó mindössze az adott márka vagy szervezet nevét jeleníti meg. Az ilyen logókról gondolhatnánk, hogy egyszerűbbek, mint emblematikus társaik, pedig ez egyáltalán nem kell, hogy igaz legyen. A szöveg betűinek megalkotása vagy kiválasztása, a méretek és arányok meghatározása, a színek összeválogatása nagymértékű profizmust és érzékenységet követelnek meg és teljesen egyedi megoldásokhoz vezetnek.

Talán a legegyszerűbb és leginkább elterjedt csoport az emblematikus vagy ikonikus/képi logók típusa. Ezek valamilyen képi megjelenítést jelentenek; olyan redukált ábrát, mely jól felismerhető, egyedi és utal az adott szervezet tevékenységére vagy márka termékére. Tervezéséhez gondos utánajárás és a formakeresés több állomásos művelete az alap.

A fenti két megjelenítési forma keverékét alkalmazva hozhatunk létre vegyes logókat, melyek képi és szöveges részeket is tartalmaznak.

Újonnan megjelent és egyelőre nem annyira alapvető típusnak számító lehetőség a dinamikus logók és dinamikus arculat alkalmazása. Ilyenek alkalmazásakor nem beszélhetünk egy adott megjelenésről, ugyanis minden felületen másképpen megjelenő logókkal kell terveznünk. Ebben az esetben már a logó tervezése is egy egész rendszer kialakításával járó komplex folyamat. Érdemes ilyesmiben gondolkozni kiterjedt tevékenységi körrel és marketing tevékenységgel rendelkező szervezeteknek.

Névjegykártya

Az első benyomást nem lehet megismételni. Sokan gondolják úgy, hogy a névjegykártya elég, ha a megfelelő adatokat tartalmazza, hiszen célja elsősorban információ átadása az alapvető kapcsolattartáshoz. Természetesen ez valóban fontos, de nem kizárólagos szerepkör. Egy jó névjegykártya- akár egy jó ajánlás – maradandó üzleti előnyökhöz juttathatja tulajdonosát. Mára nem csupán információközlő szerepe van, hiszen ahogy egyre több vállalkozás verseng az új ügyfelek kegyeiért, úgy minden lehetőséget érdemes megragadni arra, hogy a figyelmet saját magunkra tereljük. Gondoljunk csak bele; egy, a haját levágatni remélő ügyfél elmegy öt-tíz szalonba, vagy ismer korábbról ugyanennyi fodrászt. Mindenhol (vagy mindegyikőjüktől) kap egy-egy névjegykártyát és a nap végén ezeket előveszi (ha megvannak még). Egy egyéb funkcióval is bíró (több lehetőség van ennek megoldására; naptár vagy ajándékkupon elhelyezhető névjegykártyákon is, de kreatív cégeknél nem szokatlan, hogy extrémebb megoldásokat választanak) kártya eleve nagyobb eséllyel marad annál, akinek adtuk. Egy kreatív, profin kinéző, logót is tartalmazó darab pedig jobban felhívja magára a figyelmet, mint elavult vagy csak informatív jellegű vetélytársai.

Emellett fontos szempont, hogy a névjegykártya méretében korlátozott, így a zsúfoltság elkerülése végett érdemes minél kevesebb adatot szerepeltetni rajta, hiszen általában az alapok bőven elégségesek ahhoz, hogy megkereshetőek legyünk.

Nyomdászati eszközökhöz mérten a Róna Marketing kreatív papírokkal készülő, egy, vagy két oldalas, laminált vagy éppen újszerű formára vágott névjegykártyák tervezését és kivitelezését is vállalja színes és fekete-fehér nyomtatással.

Levélpapír és boríték

Ajánlatok, számlák, meghívók, DM kampány leveleinek küldésekor gyakran találkozhatnak ügyfeleink cégünk másik fontos arculati elemeivel; borítékunk és levélpapírunk ekkor bírnak jelentőséggel. Általában ezek olyan egyszerű adatokat, képeket tartalmaznak elegánsan elhelyezve, mint logónk, címünk és elérhetőségeink. Ez biztosítja a felismerhetőséget, professzionális megjelenést és egyben a címzés megkönnyítését is.

Speciális típusa a levelek arculati kialakításának a különböző képekkel is ellátott ajánlatot vagy DM kampányt hordozó írások megjelenésének kialakítása. Természetesen ezek is szabályozhatóak, de akár alkalmi jelleggel, teljesen egyedi megjelenéssel is elláthatóak.

Elektronikus hírlevél

A hagyományos levelekhez hasonló módon az e-mail marketingünk alapjául is szolgáló elektronikus hírlevelek szintén nem elhanyagolható részei céges kommunikációnknak. Egy hírlevél sablon általában összetettebb, mint a leveleknek sablonul szolgáló grafikai elemek. Utóbbi esetében általában elég fejlécekkel számolnunk, míg az előbbi – az internetes sajátosságok okán – sokkal több elemmel is kiegészíthető. Ilyenek lehetnek a beágyazott képek (termékek képei vagy a hírekhez kapcsolódó fényképek, illusztrációk), a különböző hiperhivatkozások (gombok vagy egyszerű linkek formájában), vagy akár bannerek és egyéb csatolt fájlok.

Matrica

Különleges dekorációs eszközök a matricák, melyek a legváltozatosabb célokra használhatóak fel az arculat megjelenítésében. Autóra, telefonra, laptopra, bútorra, biciklire, borítékra vagy éppen épületek belső tereire egyaránt alkalmazhatóak és rengeteg fajtájuk használható; minden igényt kielégítve ezzel a sokszínűséggel.

A fentebb leírtak mentén az arculat egyéb elemeinek elkészítése is lehetővé válik. Hirdetéseink így egy teljes egész strukturált részeként jelenhetnek meg, autóink matricázása egységes lehet és hírleveleink is jól felismerhetővé válnak a közös arculat segítségével.

(Kis Andrea)