Közeledik az év vége és az ünnepek, mi, honlaptulajdonosok pedig hajlamosak vagyunk most észrevenni, hogy weboldalunk érdekében bizony idén még nem tettünk meg mindent. Előfordulhat az is, hogy idén is hagytuk parlagon heverni; az év elején megfogadott fejlesztési ötletek, hírfeltöltések és elképzelések elmaradtak. Ideje belátni a szomorú igazságot: ez az év bizony nem sok sikert hozott online jelenlétünkben. A kérdés csak az, hogy 2015-ben sikerülni fog-e beindulni? Íme gy kis segítség: honlaprendező lista és tippek az elszánt weblaptulajdonosoknak!
Az alábbi rövid (összesen 7 fő pontba szedett) honlaprendező lista a legalapvetőbb megújulást, karbantartást már lehetővé teszi, így nagy segítség lehet egy alapvető online jelenlét kialakításában, rendezésében. Célja az általános gyengeségek felmérése és javítása, vagyis az, hogy a pontok kipipálása után magabiztosan kezdhessünk bele az új évbe. Íme a lista kicsit bővebben kifejtett változata – nyomtatható mása a cikk alján található!
A honlaprendező lista
Hozzáférhetőség
Ennek a résznek a célja: közönségünk hozzá tudjon férni honlapunk tartalmaihoz. Elengedhetetlenül fontos, hogy a különböző eszközök (mobiltelefon, laptop…) és böngészők (Firefox, Chrome…) egyaránt használható megjelenítésben mutassák meg tartalmainkat.
- Minden böngészőben helyesen jelenjen meg a tartalom – leggyakrabban használt böngészők:
- Firefox
- Chrome
- Opera
- Safari
- Explorer
- Reszponzív honlap (különböző felületeken is legyen jól kezelhető, pl.: mobil, tablet, laptop…)
- Saját domain név (tehát vége a cégnév.freedomain.com jellegű címeknek, helyette pl.: cégnév.com)
Megjelenés
Ennek a résznek a célja: szépíteni weboldalunk kinézetét. Mennyire fontos ez a pont? Egy korábbi cikkünkben ezt írtuk a téma kapcsán:
“És hogy igaz-e az, hogy nem a ruha teszi a honlapot? Ideálisan online megjelenésünk esetében is fordított a helyzet: a “minőségi” belbecs meghatározója egyben az igényes kinézetnek. Gond csak akkor van, ha a tartalom és a megjelenés minőségi szintjei között eltérés mutatkozik, hiszen hiába szép és igényes egy honlap, ha egyébként semmitmondó, és az is éppen olyan kiábrándító, ha egy roppant érdekes weblap nehezen kezelhető, elavult vagy csak simán nem esztétikus.”
- Esztétikus design – a célközönséghez igazítva (tipp: közönségszavazás, de ne csak a család/barátok körében!)
- Betűhasználati alapok:
- maximum 3 féle betűtípus
- jól olvasható méret, szín és kinézet
- talp nélküli (sans serif) betűtípus domináljon
- Tartalom ne legyen zsúfolt
Tájékozódás
Ennek a résznek a célja: Látogatóink könnyen, egyértelműen találják meg a keresett információkat.
- Különüljenek el a navigációs eszközök (pl.: menüpontok) a tartalomtól
- Minden kattintható elem (hivatkozás, gomb, menüpont) kerüljenek egyértelműen megjelölésre, lehessen tudni ránézésre, hogy kattinthatóak
- Maximalizáljuk az egy konkrét oldalra történő eljutáshoz szükséges kattintások számát (rövidebb elérési útvonalak)
- Bármely link/gomb/menüpont kattintása után 0.1 másodpercen belül történjen valami
- Az aloldalak logikus, lehetőség szerint egy szintű menüben helyezkedjenek el
Rólunk
Ennek a résznek a célja: Azonosíthatóak és elkülöníthetőek legyünk a többi weboldaltól. Nem szabad elfelejteni, hogy az online térben nagyon sok honlappal, tartalommal találkozunk mi is és látogatóink is nap mint nap. Borzalmasan fontos tehát, hogy ne legyen nehezen megközelíthető virtuális identitásunk: röviden, értelmesen ki kell fejeznünk célunkat, leírni és bemutatni magunkat, illetve már ezen a ponton megfogni célközönségünket.
- Első ránézésre legyen megállapítható a honlap célja
- Ne legyen fölösleges, a célközönség számára érdektelen információ (nem biztos, hogy célközönségünket is az érdekli, ami minket)
- A honlap leírása legyen rövid, tömör, de informatív (foglaljuk össze maximum 2 mondatban!)
- Rólunk részen röviden írjunk vállalkozásunkról és lehetőleg képet is tegyünk fel magunkról
Tartalom
Ennek a résznek a célja: Adjunk olyan információt, ami nem csak hasznos, de olvasmányos is. Nagyon lényeges, hogy az, aki honlapunkra téved egyértelműen azt kapja, amit vár, vagyis megfelelő mennyiségű és minőségű információt. Amennyiben azt szeretnénk, hogy cikkeink, bejegyzéseink jól és szívesen olvashatóak legyenek, érdemes legalább ezeket az alapokat betartani.
- Cikkeink stílusa legyen egyedi, a célközönség és a cél által meghatározott
- A szöveges tartalmak maximum 80 karaktert jelenítsenek meg soronként
- Használjunk hivatkozásokat (téma bővebb kifejtése, szakszavak magyarázata.. stb.)
- Szöveges tartalmaink legyen jól tagoltak:
- legyenek címsorok, alcímek
- helyezzünk el képeket, videókat
- használjunk logikusan felépített szövegformázást (félkövér, dőlt, színes, aláhúzott betűk)
- szövegeink legyenek rövidebb részletekre bontva, meg-megtörve a fentebbi elemek segítségével
- Írjunk figyelemfelkeltő címeket
Működés
Ennek a résznek a célja: A technikai részek hibajavítása. Ezek az egyszerű ellenőrzések mindig nagyon hasznosak, de egyben szükségesek is: egyetlen látogató se szeret egy honlaphiba miatt várni vagy frusztrálódni, érthető módon.
- Működjön helyesen minden link
- Töltsön be gyorsan minden aloldal (nagy képek, videók kerülése segíthet!)
- Ne legyenek hibás funkciók, kódrészletek
Online marketing
Ennek a résznek a célja: A honlap keresettségének erősítése. Mindannyian hallottunk már a SEO-ról (keresőoptimalizálás – angolul Search Engine Optimization) vagy az online marketing egyéb lehetőségeiről. Az ez által elérhető látogatottság-növekedés áldásos hatásait sem szükségszerű talán hosszasan fejtegetni. Az alábbi pontok segítségével ebben erősíthetjük honlapunkat, méghozzá a legegyszerűbb apróságok változtatásával.
- Legyen honlaptérkép
- Ne legyenek szöveg nélküli aloldalak
- Legyenek interaktív tartalmak (hozzászólás, oldal megosztása közösségi médiában, játékok, RSS…)
- Készítsünk a honlapra mutató hivatkozásokat (linkcsere)
Utószó, letöltés
Ez a honlaprendező lista természetesen bővíthető – mindig akad újabb megoldásra váró feladat, javítható funkció vagy alakítható részlet. Amennyiben egy egyszerű, gyorsan kivitelezhető és különösebb programozási vagy grafikai tudást nem igénylő lehetőséget keresünk honlapunk rendezésére, mindenképpen ajánlott a nyomtatás és kivitelezés. Nem muszáj persze pontról pontra haladni és főleg nem kell mindent egyetlen nap alatt megvalósítani: legyen egy kijelölt célunk, melytől nem térünk el. Tűzzünk ki egy tervezett befejezési dátumot (pl.: nagyon tettre készeknek: januárig kész lesz minden! megfontoltan haladóknak: az ünnepek alatt átnézem és belekezdek, az első negyedév végére kész leszek!) és igyekezzünk addigra megvalósítani a leírtakat – az eredmény garantáltan nem marad el!
A lista itt tölthető le jpg formátumban: Letöltés
Aki pedig ennél is bővebben szeretne olvasni a témáról (és az angol nyelvet sem bánja), mindenképpen látogassa meg a Search Engine Journal vonatkozó leírását is!
Ne feledjük: bárkiből lehet remek honlaprendező, főleg a saját weboldala esetében. Lényeg a rendszerezettség és egy csipetnyi kitartás! 🙂
Pingback: Honlaprendező lista | andrea kis designer