Logó szerepe a weben, avagy honlapod új ruhája

Logó szerepe a weben, avagy honlapod új ruhája

Munkám során sokszor találkozom azzal a jelenséggel, melyet a legtöbb grafikus kolléga is nehezen kezel: adott egy újonnan készülő/éppen most vizuálisan teljesen megújuló honlap. Az előkészületekkel, majd tervezéssel töltött órák-napok mindig izgalmasak, hiszen ekkor már látni lehet, hogy milyen mértékű változásra számíthatunk és előre örülünk az ügyfél (remélhető 🙂 ) örömének. Az egyetlen probléma adott: a szép új honlapra el kell helyezni még valamit; itt kerül elő a régi logó – hiszen ügyfelünk ezt nem kérte megváltoztatni (az okok eltérőek lehetnek: már ezt ismerik az ügyfelek, nagyon megszerették vagy éppen a céges autók átmatricázása kínkeserves munka volna). És itt kezdődnek a problémák…

Közeledik a karácsony, mindenki az ajándékozás lázában égve készíti-vásárolja szeretteinek a fa alá állítható örömforrásokat. Ahhoz, hogy a logóval kapcsolatos rövid leírásom érthető legyen, el kell mondanom, hogy – mint talán sokan mások – gyermekkoromban nagyszüleimtől rendszeresen kaptam kötött pulóvereket karácsonyra; ezek általában szúrtak, furcsa színük volt és a mintájuk olykor értelmezhetetlenre sikeredett… Ettől még szerettem és rengetegszer büszkén hordtam őket,  de persze egy idő után kinőttem belőlük és egyre inkább azt éreztem, hogy mégsem való mindenhova ezekben járkálni (szavalóversenyre például a csupa ünnepi blúzos, kardigános kislány mellé – mint kiderült – nem érdemes 🙂 ).

Logó a honlapon

Valahogy ez a helyzet a honlapon használt logóval is: sokszor a régi logó bár megnyugtató, bevett és megszokott, mégsem fog illeszkedni a legújabb trend szerint válogatott ruhadarabokhoz, melyek az új weboldalt építik-ékítik. Azok az új felhasználók, olvasók és ügyfelek pedig, akik honlapunk tartalma miatt érkeznek új weboldalunkra és a szép megjelenés mellett a régi logóval találkoznak, könnyen zavarónak találhatják ezt. Tény, hogy vannak nagyon szép és egyedi régi logók. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a grafikai és webdesign trendek idővel változnak: ami akár tíz évvel ezelőtt teljesen jó logó volt, mára könnyen meglehet, hogy  nem állja meg a helyét a piacon.

Sokan úgy gondolják, hogy a logó egy végérvényes arculati elem; frissítést nem igényel, és ha mégis, akkor egy minimális változtatás csak két tollvonással (vagy kattintással) elérhető. Valójában okkal költenek a legkisebbtől a legnagyobb cégekig akár hatalmas összegeket egy-egy ilyen változtatásra, érdemes megnézni néhány példát:

Néhány példa a logók alakulására

Néhány logó alakulása – itt pedig egy rövid, angol cikk a témáról

És persze – ahogy nekem annak idején a pulóver is nagyon tetszett – azt is tudom, hogy nehéz egy nekünk tetsző megjelenés megváltoztatása mellett dönteni, ugyanakkor nézzünk rá ruhatárunkra ilyenkor és gondolkozzunk el: a ruháinkat mennyi időnként váltogatjuk? Bizonyos szinten egy cég imázsa, igényessége erősen meghatározott arculata és a külvilág felé mutatott megjelenése által, ahogy a mi igényességünk első megjelenési formája ruházatunk. Amikor “csak” egy apró ruhadarab cseréjével annyival jobb eredményeket érhetünk el és kitűnhetünk piacunkon, miért ne tennénk?

Fontos a megjelenés?

És hogy igaz-e az, hogy nem a ruha teszi a honlapot? Ideálisan online megjelenésünk esetében is fordított a helyzet: a “minőségi” belbecs meghatározója egyben az igényes kinézetnek. Gond csak akkor van, ha a tartalom és a megjelenés minőségi szintjei között eltérés mutatkozik, hiszen hiába szép és igényes egy honlap, ha egyébként semmitmondó, és az is éppen olyan kiábrándító, ha egy roppant érdekes weblap nehezen kezelhető, elavult vagy csak simán nem esztétikus.

Ügyfélkoncepcióból logót - egy éppen aktuális saját projekt

Ügyfélkoncepcióból logót – egy éppen aktuális saját projekt

A pulóver dolgában engem a tanítónéni győzött meg, aki hazaküldött átöltözni (és ezzel azt hiszem így utólag, hogy sokat segített), de felnőtt korunkra kevés ilyen bizalmas szakértőt találunk, aki ugyanezt megtehetné cégünk arculatával kapcsolatban. Amit megtehetünk: ha bizonytalanok vagyunk, vagy érezzük, hogy lassan logó megérett a változtatásra, kérjünk szakértői segítséget. Egy szép referenciákkal és szakmai tapasztalattal rendelkező grafikus segítsége ilyen esetben felbecsülhetetlenül hasznos lehet. A valóban kiváló kollégák a kockázatokról és mellékhatásokról is tájékoztatni fogják, ígérem! 🙂

One thought on “Logó szerepe a weben, avagy honlapod új ruhája

  1. Pingback: Honlaprendező lista Karácsony előttre - letölthető!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.